Hoe zou het zijn als we meer en meer in ons persoonlijk leiderschap zouden stappen? Het heeft mij veel vrijheid gegeven om afstand te nemen van denken in hiërarchische termen. Zo kreeg ik steeds meer vertrouwen in mijn eigen kennen en kunnen waardoor ik de regie heb over mijn eigen leven. Daar horen geen ‘autoriteiten’ meer bij. Iedereen is gelijkwaardig. Ik geloof in het volgen van de Goddelijke, innerlijke leiding, die ieder in zich heeft. Dat vraagt onder meer dat we dus naar binnen durven te keren.
Samen-leven en verbinden
We zijn niet gemaakt om op onze paar eigen vierkante meter te leven, maar om te creëren en met elkaar te verbinden. Ga niet wachten tot de samenleving verandert naar jouw wens. Wat er ook om je heen gebeurt, er is altijd een mogelijkheid om vanuit jezelf te creëren. We zijn geconditioneerd om mee te bewegen. Ik zie dit ‘script’ in vele mensen levens. In deze tijd worden wij mensen uitgedaagd om ons weer volledig in onze eigen kracht te gaan staan,
Waar is onze eigen-waarde gebleven?
We passen ons altijd maar aan en zijn soms wat naïef. In een wereld waar zoveel prikkels aangeboden worden zijn we nu eenmaal snel afgeleid van de kern. De uitdaging is om deze verbinding zoveel mogelijk wel te blijven voelen zodat we oog houden voor onze blinde vlekken en valkuilen. Zodat we ‘wakker’ in het leven blijven staan.
Praktische oefeningen:
1. Wat maakt jou intens gelukkig?
Het beste waar je in deze tijd energie in kan steken is jezelf! Zodat je weer volledig aanwezig bent in het hier en nu.
2. Bewust contact maken met je hart
Afstemmen op je harts-energie doe je als volgt; leg je handen op je hart, denk aan je hart, concentreer je op je hart, denk aan een liefdevolle herinnering, denk aan de mensen die je liefhebt, voel die harts-energie, stem je daar bewust op af.
De aarde is bezig om haar frequentie te verhogen en hier help je haar mee. Wees vaker afgestemd op je harts-energie. Dit kun je dagelijks doen! Sommige mensen zullen terugvallen in frequentie, omdat het te hoog is, en gaan de frequentie iets lager pakken/beleven, sommige gaan mee met de shift.
3. Handelen vanuit helderheid
Door dagelijks te mediteren leer je hoe te onthechten. Op mijn Soundcloud komt aan het einde van deze maand een podcast over De nieuwe wereld – Chakra meditatie. https://soundcloud.com/user-897405777
4. Voel vertrouwen
Vertrouwen heeft een hoge trilling. Voel maar eens hoe bepaalde woorden met je resoneren. Dat kun je doen door je ogen te sluiten, je gewaar te worden van je hartgebied. Door je vingertoppen op je hart te plaatsen en de volgende woorden in gedachten te zeggen:
Ik heb vertrouwen
Ik ben liefde
Ik waardeer mezelf
Ik voel compassie voor…
Ik ben dankbaar voor…
Herhaal deze affirmaties een aantal keren, bijvoorbeeld tijdens een ademhalingsoefening. Voel je wat er met je gebeurt? Voel je dat je rustiger wordt? Je trillingsfrequentie gaat omhoog en dat straal je uit op de mensen om je heen. Naar de mensen op straat, naar de andere klanten in de winkel. Wees je bewust dat je kinderen jou spiegelen, ook zij pikken onbewust op wat je uitstraalt.
5. Zit jouw ademhaling hoog of laag?
Begin de dag met een ademhalingsoefening. 10 minuutjes per dag, in alle rust en stilte bijvoorbeeld nog in bed. Sluit je ogen en adem 5 seconden in (door de neus), hou een aantal tellen vast en adem net iets langer uit dan de inademing. Zo krijgen al je cellen optimale zuurstof en dat werkt beter voor de algehele stofwisseling. Mooie bijkomstigheid: het geeft je een energie-boost!
Een japanse levensles
Meer empathie ontwikkelen bij kinderen lijkt mij een goed begin voor de Nieuwe Wereld. Sterker nog: het is de basis!
Je verwacht het niet echt in Japan dat bekend staat om zijn gedisciplineerdheid en één richtings verkeer in het onderwijs: een klas met leerlingen die vrij bewegen en gestimuleerd worden om zichzelf te laten zien. Meester Konamori stimuleert dat juist. Als hij zijn klas binnenkomt na een zomer vakantie vraagt hij wat het doel is van het leven. De kinderen roepen: ’Happy!’ Dat is wat Konamori ze wil leren: gelukkig te zijn. Dat geluk en cognitie twee verschillende dingen zijn is voor hem duidelijk. Geluk ontstaat als kinderen zichzelf leren kennen en zich leren te verplaatsten in anderen. Hij maakt van zijn klas een leefgemeenschap waar gehuild en gelachen mag worden, waar kinderen nadenken over wat belangrijk is in het leven met zichzelf en anderen. Elke dag schrijven drie kinderen in hun ‘notebook’ over wat ze ervaren en voelen. Over het leven zelf. Dat is waar het om gaat toch?